середа, 20 лютого 2013 р.

Пам’ятка для батьків


«Як розвивати логічне мислення дітей»

Часом маленькі діти міркують і поводяться цілком розумно. А ось наскільки їм притаманна логіка в думках і вчинках? Чому одні діти схоплюють знання буквально на льоту, а іншим приходиться повторювати одне й те саме багато разів? Від чого залежить логічне мислення і рівень інтелекту дитини? Від швидкості мислення, здатності міркувати логічно, вирішувати завдання в різних областях, вивчати і аналізувати новий матеріал.
Як правило, такі задатки визначаються генетично. Вчені вважають, що на долю спадковості відводиться в середньому 70% здібностей дитини. Але це не означає, що їх не можна розвивати. Адже інші 30% залишаються у нашому розпорядженні! Так як же можна розвинути логічне мислення дитині?
1. Щоб допомогти дитині мобілізувати логічне мислення, дорослим необхідно подбати про її всебічний розвиток. Виявляється, ганяти в футбол теж важливо! Фізичний розвиток безпосередньо пов'язаний з розумовими здібностями. Важливу роль відіграє й харчування. Нестача вітамінів і мікроелементів знижує коефіцієнт інтелекту! Спокійна обстановка в сім'ї, доброзичливий клімат в школі покращують стан нервової системи і підвищують здатність дитини до сприйняття нового.
2. Заохочуйте дитини висловлювати свої судження, давати оцінку подіям, будувати припущення. Навчившись думати логічно, дитина почне діяти так же. Начніте  фразу, а дитина нехай її завершить. Наприклад: «Машина може їхати, тому що ...», «На вулиці тепло, тому що ...», «Якщо порізати палець, то ...»
3. Грайте в шахи. Ця гра, історія якої налічує кілька тисяч років, вчить не тільки розвивати логіку, а й розробляти стратегію, бути терплячим, уважним, вгадувати кроки суперника й аналізувати ситуацію на полі ситуацію.
4. Купуйте збірник цікавих задач. Вирішувати їх буде цікаво і дорослим, і дітям. Крім задачок на розвиток логіки, існують також завдання із секретом, де рішення, яке першим приходить на розум, навряд чи виявиться правильним.
5. Існує величезна кількість ігор, здатних розвивати логічне мислення дитини. Нещодавно моїй доньці на день народження подарували гігантську сімейну вікторину, грати в яку можна в будь-якому віці - від 6 до 99 років. Грали всією сім'єю декілька днів підряд і були в повному захваті! Кожен виніс для себе щось новеньке. Можна придумати масу ігор, і не використовуючи додаткового обладнання. (див. додаток)
Отже, логічне мислення - здатність міркувати і робити висновки - можна і потрібно розвивати у дітей з самого раннього віку. Уміння мислити логічно, аналізувати і робити висновки в нагоді як в дитинстві, так і в дорослому житті. Розвиток логічного мислення і фантазії призводить до того, що людина починає мислити нестандартно.


Додаток

Асоціації

Дорослий пропонує дитині кілька слів і необхідно зафіксувати всі асоціації, які прийдуть на думку при читанні цих слів, наприклад:
Верблюд – горб, гора, пустеля, кактус, пісок і т.д.
Коли дитина освоїться з цим завданням, можна попросити її самостійно придумати асоціації.

Відповідай швидко

Дорослий, кидаючи дитині м’яч, називає колір. Дитина, повертаючи м’яч, повинен швидко назвати предмет цього кольору. Можна називати не тільки колір, а й будь-яку якість (смак, форму) предмета.

Назви більше слів

Дорослий пропонує дитині назвати якомога більше слів, що позначають будь-яке поняття:
- Назви слова, що позначають дерева (дуб, береза, клен і т.д.);
- Назви слова, що позначають квіти (ромашка, троянда, волошка, кульбаба і тд.);
- Назви слова, що позначають фрукти (яблуко, груша, апельсин і т.д.);
- Назви слова, пов’язані з спорту (баскетбол, хокей, футбол і т.д.);
- Назви слова, що позначають наземний транспорт (автомобіль, поїзд, автобус, мотоцикл і т.д.)

Неоднозначні відповіді

Дорослій необхідно заздалегідь обміркувати питання, на які можливі неоднозначні відповіді. Можливо відповіді будуть несподіваними і дивовижними.
Наприклад:
«Вуса у нашої кішки дуже ….”;
«Вночі на вулиці дуже …»;
«У людей є руки, для того щоб …».;
«Сонце світить для того, щоб …».;

Одна буква

Дорослий пропонує дитині скласти речення, в якому всі слова будуть починатися на одну букву.
Наприклад:
Повар Петро Пантелійович приготував прекрасний плов.

Хто без чого не обійдеться?

Дорослий зачитує ряд слів. З цих слів треба вибрати тільки два, найважливіших, без чого головний предмет не може обійтися. Наприклад, сад … які з слів найголовніші: рослини, садівник, собака, паркан, земля? Без чого саду бути не може? Чи може бути сад без рослин? Чому? .. Без садівника … собаки … паркану … землі? .. Чому? “
Кожне з передбачуваних слів необхідно розібрати докладно. Головне, щоб дитина розуміла, чому саме те чи інше слово є істотною ознакою даного поняття.
Зразкові завдання:
Чоботи (шнурки, підошва, каблук, блискавка, халява)
Річка (берег, риба, рибалка, вода)
Місто (автомобіль, будівля, натовп, вулиця, велосипед)
Гра (карти, гравці, штрафи, покарання, правила)
Читання (очі, книга, картинка, друк, слово)
Війна (літак, гармати, битви, рушниці, солдати)
Школа (учитель, учні, столи, стільці, книги, зошити)

Підбери антонім

Дорослий пропонує дитині пограти в гру – “Я буду говорити слово, а ти теж кажи, тільки навпаки, наприклад, великий – маленький”. Можна використовувати наступні пари слів: високий – низький, добрий – злий, веселий – сумний, швидкий – повільний, працелюбний – ледачий, сильний – слабкий, важкий – легкий, боязкий – хоробрий, твердий – м’який, шорсткий – гладкий і т.д.

Відгадайка

Потрібно: картинки із зображеннями живих і неживих предметів. Дитина навмання дістає з стопки одну картинку. Дорослий повинен відгадати, що зображено на картці. Для цього дорослий задає дитині навідні запитання, а дитина повинна відповідати тільки «так» чи «ні».
Наприклад:
- Це тварина? – Так. - Дика? – Ні. - Велика? – Так. - Корова? – Так.
Після відгадувати може і дитина. Перший вгадує дорослий, щоб дитина зрозуміла правила гри.

Немає коментарів:

Дописати коментар